Viitepistenarkootikko

Eilen illalla olin hyvällä tuulella, ja mietin, kuinka pienestä kaikki on kiinni. Ei enää viime viikkoina vallinnutta miksen minä koskaan enää lainkaan niin kuin ennen -angstailua keskittymiskyvyn katoamisesta, vaan silkkaa seesteistä tyytyväisyyttä. Minun aiemmin lytätyn tuotokseni kakkositeraatio otettiin kiittäen vastaan. Helpollapa minuakin huijataan.

Mietin, että olin saanut yhden tyytyväisyyden kuin kaupan päälle. Viime torstain ja perjantain välisenä yönä sain idean, perjantaiyönä Pahan maan myöhäisnäytöksen jälkeen väänsin sen väkisin valmiiksi, sillä määräaika oli kahdeksalta lauantaiaamuna. Ja olin tyytyväinen.

Ja nyt, muidenkin pidettyä, se aktualisoitui kuin uudestaan. Jälleen sain olla tyytyväinen, vaikken minä varsinaisesti enää mitään ollut tehnyt. Kuin iloitsisi sekä hyvin menneen kokeen jälkeen että saadessaan tietää tulokset.

Ongelmallista tässä on tietenkin se, että koska niin valtavan moni on näkevä tuotokseni, en voi tarkemmin kertoa, mistä on kyse, jottei identiteettini vallan paljastuisi [yeah, right].

Joskus mitättömät pikkujutut keikauttavat koko pohjavireen. Mieleen tulevat Ee. Saarisen höpinät myönteisistä ja kielteisistä viitepisteistä, joiden kautta peilataan koko mielialaa. Mahtaako Saarinen jälleen luennoida TKK:lla tänä keväänä. Sali tapaa olla täynnä keski-ikäisiä naisia, mutta jospa sinne koettaisi taas mahtua mukaan.

Tyytyväisestä mielialasta huolimatta en sitten kyennyt tuottamaan yhtään merkintää blogiini. Aloitin ainakin viisi. Niin kuin Tenavia piirtänyt Schulz joskus sanoi, kaikki hauska liittyy epäonnistumisiin. Luultavasti tämä pätee hauskan lisäksi mielenkiintoiseen. Mikäpä olisi tylsempää kuin lukea jonkun hehkuttavan, että hyvältä tuntuu. Melkein kuin joku tekisi biisin, saati levyn nimeltä Jee jee jee. Huvitti lukea, että Suomen euroviisukarsinnoissa I'dees-yhtye esitti biisin nimeltä Yeah, yeah.

Ja mietin, olenko vain hölmö. Jos sattuu tuntemaan itsensä tyytyväiseksi, pitääkö sitä mennä tonkimaan. Eikö voisi vain antaa olla ja nauttia. Liittykö järkyttävään analysoinnin tarpeeseen toive toistettavissa olevan kaavan löytämisestä. Ja yhtäkkiä ymmärrän, mitä Donkkarit sanovat Seireeni-kappaleessaan. Ratkaista onnen kaava, vaaka, jolla veri punnita.

Minä olen varma, että Kalle Ahola vai kuka lieneekään tuon sanoittanut, on ollut kovin tyytyväinen itseensä, vaikka hotkimalla hypittävä välikohta – tiedättehän, jotain tyyliin heiseireenirivoenkelisylikuinriimisointuvaaurinkosadetanssi – varsin tehdyltä kuulostaakin. Ylipäänsä lyriikat eivät olleet tuon bändin vahvinta alaa.

Eipä sillä, että minulla sen kummempaa suhdetta Don huonoihin olisi koskaan ollut, kunhan satuin menemään mukaan viimeiselle keikalleen. Jotenkin kuvaavaa, mutten tiedä, mitä.

Tästä myönteilystä tulee tietenkin väistämättä mieleen, miksi kummassa hääliturgiassa tavataan sanoa niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin, vaikka Googlen mukaan vain seitsemän ihmistä käyttää sanaa myötäkäyminen.

Jos minä menisin naimisiin, autoni perässä lukisi Myötä- ja vastanaineet. Tietäisittepä sitten vilkuttaa.

Jos nyt tällä linjalla vielä jatketaan, minua ilahdutti sekin, että opettamani fuksi kommentoi metodiikkaani sanomalla, että sulla on kyllä ihan eri meininki ku sillä muijalla, joka mua syksyllä opetti. Sitä ei niinku ihan tuntunu kiinnostavan koko juttu.

Kenties minä ylihöseltämiselläni pyrin peittämään sen faktan, etten tunne oloani loman jälkeen täysin suvereeniksi. En ole ehtinyt itse käydä läpi harjoituksia etukäteen ja tunnen olevani hieman jäässä. Aivan kuin koko looginen ajattelukykyni olis jotenkin kohmeessa. Ei niin, etten pärjäisi, mutta niin, että tuntuu kuin näkisin pohjan pilkottavan. No, tämä touhu nyt ei kestä kuin yhden vaivaisen viikon.

Iltiksessä näemmä kysytään, onko rei'än poraaminen paras mahdollinen keino, jolla Venäjä voi maksaa velkaansa Suomelle. Minä olen varma, että venäläisstereotypioista ja rei'än poraamisesta voisi halutessaan vääntää jotain hauskaa, mutten nyt vain millään onnistu näkemään, mitä.

0 on viitsinyt kommentoida:

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds