Napinaa

Tuskin lienen ainoa top-lista-narkootikko, joka on viime ajat hurjia hippivuosiaan fiilistellen lauleskellut Where have all the readers gone.

Kiinnostavasti sijoitukset eivät ole laskeneet ollenkaan siinä määrin, mitä moisen lukijakadon voisi olettaa aiheuttavan. Tästä viiltävä-älyinen loogikko [kiitokset PR-osastolle ja JCP:lle] päättelee välittömästi, että lukijoita on hävinnyt muiltakin.

Triviaaliratkaisu olisi olettaa kaikkien siirtyneen hiljattain tynkänä ilman top-toimintoa julkaistun blogilista.fi:n käyttäjiksi, mutta en usko tuollaisen keskeneräisen palvelun kiinnostavan ketään. Ratkaisun täytyy löytyä kauempaa kuuluu ylevä tunnuslauseeni.

Niinpä konsultoin nuoremman polven trendianalyytikoitani – tunnettakoon heidät jatkossa Junior Market Research -tiiminä – ja pääsin arvoituksen jäljille. Blogien suosiota jäytää internetistä löytyvä vielä addiktiivisempi ja kiinnostavampi ajanviete.

Osoitteessa HoldTheButton.com sijaitsevan pelin aloituskynnys on matala. Luultavasti kuka tahansa, jonka onnistuu löytää reitti sivulle, osaa myös pelata peliä. Toisaalta edistyneelle pelaajalle haastetta riittää käytännössä loputtomiin, ja peliin voi haaskata niin suuren osan vapaa-ajastaan kuin vain suinkin on suostuvainen uhraamaan.

Ajatus on yksinkertaisesti klikata sivulta keskivaiheilla möllöttävää nappulaa ja pitää hiiren painike pohjassa. Laskuri mittaa pohjassa pidettyä aikaa ja kertoo pelaajan iloksi tilastotietoja muista pelaajista. Tämä tuo peliin kiehtovan yhteisöllisyyden aspektin. Oletettavasti pelin pelaajat eivät ole aivan tavanomaista rahvasta, vaan hieman keskimääräistä sivistyneempiä. Tästä kielii mm. tieto, jonka mukaan kymmenen prosenttia koko joukosta kuuntelee klassista musiikkia pelatessaan.

Pelaamiskäyttäytymisen perusteella voidaan tehdä myös kiinnostavia sosiaalipsykologisia johtopäätöksiä. Mitä esimerkiksi voitaisiinkaan päätellä siitä, että pitämällä nappulaa pohjassa minuutin, peli kertoo, että 50% käyttäjistä on painanut nappia pidemmän ajan. Sitä vastoin painamalla kolme tuntia, pidempään on pitänyt yhä 30%. Vielä vuorokauden jälkeenkin kauemmin painaneita on peräti 20% pelaajista. Sitkeitä sissejä.

Keskimääräinen pelaaja vaihtaa klikkaussormea parin minuutin välein. HC-pelaaja kiinnittää napin pohjaan teipillä ja poistaa pallon hiirestään [HC-pelaajat eivät tunnetusti suuremmin pidä optisista hiiristä.]

Käytti peliin sitten teknisiä apuvälineitä tai omia sormiaan, se sitoo tehokkaasti koneen resursseja. Hiirtä ei luonnollisesti voi käyttää, eivätkä useimmat käyttöjärjestelmät ymmärrä näppäinkomentoja, jotka on annettu kesken klikkauksen. Näin aktiivisemmankin pamauttelijan tunnus ehtii kuolettua, ja jälleen menettää blogiparka yhden arvokkaan tilaajan.

Huhut kertovat h4x0rista, joka instasi koneeseensa emon, jossa oli kaksi hiiriporttia [USB kun on vähän niinku nössöille, kun se toimii ilman konffaamista] ja käänsi itselleen kahta kursoria tukevan kernelin ja pystyi näin käyttämään konettaa yhtä aikaa sekä HTB:n pelaamiseen että vähäpätöisempiin rutiinitehtäviin.

Tämä h4x0r oli kyllä poistanut blogspot-blogit top-listauksestaan, joten hänen tilastollinen merkityksensä oli marginaalinen.

Tavanomaisemmat himopelaajat ovat hankkineet varoille useita UPSein turvattuja koneita ja ohjelmoineet pikkuskriptin, joka simuloi klikkausta. Näin he eivät joudu sitomaan pääomaa ylimääräisiin hiiriin.

Sitkeiden huhujen mukaan myös muurahaisekeossa istumista ja saunomiskilpailuja harrastaville suomalaisille ollaan tuomassa omaa, lokalisoitua versiota pelistä. Tarkkoja tietoja mahdollisista muutoksista ei ole vielä olemassa, eikä aikataulukaan liene kovin kiireinen, sillä osoitteesta painanappia.com löytyy toistaiseksi jokin mystinen kahvimainos.

0 on viitsinyt kommentoida:

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds