Jopos jotakin

Vapun alla poljin lainatulla mustalla uudella Jopolla opiskelijahaalareissani, mustassa pikkutakissa ja keltaisessa kravatissa ja mietin, että olen joko varsin pellen näköinen tai sitten hiton cool.

Mieleeni juontui, kuinka jälleen olin väärässä lapsena. Olin noin kymmenen, ja maastopyöräboomi oli hillitön. Myös minulla oli tarvetta polkupyörälle. Kouluun sai jo polkea ja kaikki kaveritkin ja pitihän sitä miehellä polkupyörä olla.

Aina yhtä rationaalinen äitini järkeili, että alakerran mummelin pojan vanha keltainen Jopo oli käyttämätön ja turha ja luultavasti ostettavissa noin viidelläkymmenellä markalla. Yritti kaupata ajatustaan minulle. Vaikka meidän perheessämme ei ollut tapana asettua viisasta äitiä vastaan, tällä kertaa pidin pintani.

Eikö ole jo riittävästi, että koko koulu nauraa minulle, kun uskaltauduin kerran paikalle pikkuveljen kummien perheeltä minulle edullisesti hankitulla tyttöjen pyörällä? Tähän päälle keltainen Jopo ja kaikki vähäkin on mennyttä, selitin.

Äiti uskoi, ja minulle hankittiin aivan uusi kotimainen seitsenvaihteinen [Shimanon seitsenvaihteinen kappatoteutus oli tuon kauden uutuuus, mikä näkyi hinnassa] hypridipyörä. Jalkajarrulla, sillä äiti ei – kuten mainittua – itsekään osannut koskaan käyttää käsijarrua.

[En taaskaan kerro polkupyöränavaintarinaani.]

Näinä aikoina, jolloin kaikki vintage on siinäkin määrin hienoa, että Helkaman kannattaa tuoda markkinoille uusittu Jopo, mietin, kuinka cool olisinkaan keltaisen alkuperäiseni kanssa. Huokaisen pitkään ja päästään chewbaccamaisen urahduksen.

2 on viitsinyt kommentoida:

Jos nainen sattuu hankkimaan lapsia esim. purjehdusta harrastavan miehen kanssa, hänen kannattaa ostaa lapsilleen kappatoteutettu vaihdepyörä - jollei nainen sitten itse mieluusti huolla kymmenvuotiaiden poikien polkupyörien likaantumisalttiita "pintavaihteistoja".

Polkupyöräkelit näet tulevat inhottavasti samoihin aikoihin kuin veneen kevätrempat. Ja syksyllä pyörät laitetaan talviteloille yhtaikaa veneiden kanssa. Eikä miehestä silloin ole avuksi, kun sillä on tärkeämpää tekemistä. Minä tiedän.

Viisaat äidit ostavat siksi huolettoman, huollottoman pyörän. (Jollei Jopo lapselle kelpaa)

5/26/2005 10:55:00 ip.  

Katso, mulla on Bloggeridentiteetti. Vähänks mä oon ylpee. Mä mitään pyöristä välitä vaikka oli mulla pienenä hieno viisvaihteinen keltainen tai kull n värinen DBS jossa oli semmonen hieno käyrätanko. Pitkään oli se, oli se vaikka en ollut enää pieni. Hyvä pyörä. Norjalainen. Sit se varastettiin.

5/27/2005 12:14:00 ap.  

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds