Vaateita ja toiveita

Jorma Ollilan kerrotaan sanoneen, että laatujournalismi on jatkossa kova juttu, ja minä olen aivan samaa mieltä. Huonosti kirjoitettuja sähkeuutisia lukiessaan pysähtyy joskus miettimään, että niitä tosiaan väsäävät ammatti-ihmiset. Blogaajat sentään tapaavat korjata virheensä, mutta nämä hyväkkäät eivät edes reagoi kommentteihin. Ärsyttävää.

Noinpa olen ollut suorastaan yllättänyt kuunnellessani viime aikoina työmatkoilla Ylen Ykkösaamu-podcasteja, joissa puhutaan kolme varttia päivän uutisista hieman syvemmin kuin tavallisesti. Viisaan oloisia ihmisiä ja kunnolla taustoitettuja juttuja. Myös Maailmanpolitiikan arkipäivän kuuntelemisen myötä tunnen itseni sivistyneeksi. Tuomas Enbusken luotsaamat keskustelutkin tapaavat olla kuuntelemisen väärtejä, vaikka en täysin tiedä, miksi Tuomaan pitää muistuttaa nimestään jatkuvasti.

Minä olen PA ja luet Pää auen merkintää, jossa puhutaan mm. laatujournalismin uudesta tulemisesta ja taivastellaan huumorin rappiotilaa.

Radiossa on myös hankaluutena tietää, kuka puhuu milloinkin, kun kaikilla vakavasti otettavilla ihmisillä on samanlainen ääni. [Joskus mukana on onneksi naisiakin.] Olisihan siinä melkoinen urakka podcastin toteuttajalla lisätä puhujainformaatio, eikä tavallinen mp3 moista edes tue.

Sittenkin yllätti, kuinka suuri osa tarjonnasta on uskonnollissävytteistä, vaikka nimi vaikuttaisi päälle päin aivan viattomalta. Maailmankuvaa potentiaalisesti järkyttävä sisältö olisi syytä merkitä varoituksin. Kaikkiaan valikoima on laajentunut siitä, kun viimeksi katsoin, joten enää ei välttämättä ole noin.

Myöskään kielipakinoissa en kuullut mitään hauskaa, ja mikäpä olisi pahempaa kuin väkinäinen pakinoitsija. Aristoteleen kantapäätäkään en kestä kuunnella rasittavan puhenuotin vuoksi.

***

Olen saattanut kirjoittaa tästä ennenkin, mutta toistetaan, että minun on vaikeaa hahmottaa vaatebrändien eroja toisistaan. Aika pitkälti näyttää siltä, että on vaatteita ja on merkkivaatteita. Merkkivaatteissa on hieman brändilisää, ja lisäksi ne tapaavat olla halpavaatteita laadukkaampia. Merkittäviä eroja niiden välillä ei sittenkään näy.

Jos minun pitäisi mainita vaatemerkkien Apple, en osaisi sanoa. Eikä vaatemerkkejä tunnuta valittavan vastaavalla hartaudella kuin autoja tai elektroniikkaa. Riittää, että on merkki ja mieluummin kallis.

Kenties kaikki johtuu vain sukupuolista.

Tämä on aika pitkä johdanto sille havainnolle, että minua huvitti joskus yli vuosi sitten saksalaisessa vaatekaupassa. Sukkia oli kahdessa laarissa. Toisen kyltissä lukia Socken, toisessa Markensocken. Merkkisukat olivat hieman kalliimpia. Ne taisivat olla YSL:ä, mutta tätä ei erikseen kerrottu missään.

Suomessa Clas Ohlson on sikäli laatuliike, että myy jopa merkkikartioita.

merkkikartiot


***

Näiden hyödykkeiden kauppaamisesta mieleeni palasi tämä jossain bongaamani inspiroiva mainos.

äänetön soittoääni

Aloin välittömästi selvittää lähes näkymättömien taustakuvien ja logojen tuotteistamista. Tulee vain ymmärtää laittaa ne hyllyyn läpinäkyvien rintaliivien viereen, niin kohderyhmä löytää ne.

Ymmärsin juuri, etten ole koskaan nähnyt läpinäkyvistä rintaliiveistä kuin olkaimet. Benchmarkaamisen paikka.

Meillä töissä käytetään benchmarking-sanaa samalla tavalla hupsusti kuin lapsena väki ei tiennyt mitä nänni ja terska ovat, saati kumpi on kumpi. [Kerroin tuosta joskus.] Myös leiska-sana saattaa tarkoittaa aivan mitä tahansa.

Muissa uutisissa kerrotaan, että alan mitä luultavimmin puuhata lopputyötä syyskuussa. Aikomuksena on yhdistää rajojarikkovasti paskanjauhanta bullshittiin. Jäämme jännityksellä odottamaan. Mahdollisesti saatan kirjoittaa Köyttöliittymässä aiheesta jotain. Jos nyt koskaan enää ikinä saan sitä uudelleen pystyyn.

7 on viitsinyt kommentoida:

"väki ei tiennyt mitä nänni ja terska ovat, saati kumpi on kumpi"

WTF? Mikä helvetin väki? Saattoväki?

8/13/2007 12:24:00 ap.  

No se väki siinä ympärillä, niinku. Vähän niin kuin, jos olisi hautajaiset ja äh

Löysin sen merkinnän, ja jopa se olikin masentavan hyvä.

8/13/2007 12:33:00 ap.  

Löysin sen merkinnän, ja jopa se olikin masentavan hyvä.

Linkissä vikaa.
Mutta jopa tällainen väsähtäneempi Pää auki inspiroi lukijan arkea yhä merkittävästi. Viimeksikin kun kotipuolessa ajellessani näin tienviitassa lukevan Huumontie, olin pysähtyä ja modata sen exHuumäh

8/13/2007 12:51:00 ap.  

Kiitos nyt. Naisetkin haluavat kuulla, että olet ihan ok, vaikka oletkin vähän tuollainen ruppana.

Yritänpä uudestaan linkata.

8/13/2007 12:54:00 ap.  

Jaapa jaa, ei ole pitkään tuota tuolla kommentoinutta filosofian uimamaisteria näkynyt. Minne lie hävinnyt.

8/13/2007 01:03:00 ap.  

Jaapa jaa, ei ole pitkään tuota tuolla kommentoinutta filosofian uimamaisteria näkynyt.

Ai, onko se hukkunut?

Tai jos se tekee lisuria.

8/13/2007 09:30:00 ap.  

Merkeissä on vieläpä sellainen ominaisuus että merkeillä myydään silkkaa paskaa.

Esim. Vuittonin halutuimmat laukkumallit on niin saatanan kamalia, että tullilla pitäisi olla velvollisuus ilmoittaa mielenterveysviranomaisille, jos joku tulee sellaisen kanssa maahan.

Pukujen kanssa on vähän niin ja näin. Olen nähnyt merkkipukuja, joissa työnlaatu on ollut sellaista, etten minä kehtaisi antaa sellaista Koistisen labradorinnoutajalle, ja se tulisi silti kamalan kipeaksi. Kun sitten näkee että kangasta, joka on maksanut 22€ metri, on tuhlattu kelvottomaan kaavotukseen ja huonoon työhön, minäkin tulen kipeäksi.
Sitten on taas saman valmistajan puku, joka on melkein virheetön, mutta onko se silti 700€ väärtti, on toinen juttu.

Sukissa ei merkillä ja merkittömyydellä ole mitään väliä, tai sanotaan näin; Suomessa ei saa niitä merkkejä, joissa eron huomaa.
Corte D'inglesin sukat on minusta ihan ässät kesäsukat, mutta ne on Espanjan Sokoksen oma merkki.

Alusvaatteissa suosikkini on Ruotsin armeijan alusvaatteet. Ei ne ole kauniita, mutta ne on hyviä.

Paidat. Minä en ole nähnyt ainuttakaan ns. merkkipaitaa, joka peittoaisi minun paitani.

Kengät. Kengät on alue, jossa merkkituotteilla on oikeasti jotakin eroa, mutta osa merkkikengistäkin on sellaista soopaa, että kuluttajaviranomaisen pitäisi päästä laskemaan porakoneella kauppiasta polveen, kolmasti päivässä.

8/13/2007 11:06:00 ip.  

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds