Missä sitä on taas oltu

Sen lisäksi, että minulta kysytään jatkuvasti, onko tämä tuoli vapaa? ja viedään se ennen kuin ehdin vastata – tai edes nousta siltä ylös – tyypillisimpiin kysymyksiin kuuluu, miksi kummassa blogisi on merkitty blogilistalla Saksa-luokkaan vaikka siinä ei oikeasti puhuta Saksasta yhtään mitään?

Onko taustalla vain salajuoni, jolla houkutella tuhatpäisiä saksalaisia blogienlukijoita ohuella valheella. [Historia osoittaa,että ohuet valheet purevat saksal äh.] Jossain määrin tämä toimii: minulla on useampia vakituisesti vierailevia saksalaisia lukijoita, joista vain yhden henkilöllisyydestä olen tietoinen. Pyydän mahdollisia muita ilmoittautumaan sähköpostiini, jos eivät kommenteissa tahdo. En kerro kellekään. Äidille ehkä, mutta hän nyt tietää kaiken muutenkin.

Noinpa hämäsin teidät luulemaan, että tämä oli syy, jonka vuoksi vietin Saksassa viime viikon. Bahn.de luo reittejä ovelta ovelle samaan tapaan kuin vr.fi ei tee, mutta ei kannata uskoa, että bussi Tegelistä uudelle päärautatieasemalle ehtisi perille 20 minuutissa. Lento laskeutui etuajassa niin, että myöhästyimme edellisestä vuorosta vain pari hassua minuuttia eikä ajatus tunnin odottelusta houkuttanut, joten matkasimme taksilla. Se käytti matkaan vajaan puoli tuntia ilta-aikaa.

berliinin uusi rautatieasema

[Kuvat otettu E65-puhelimella, sillä oikean kamerani objektiivi ei tule ulos. Sattuuhan sitä, mutta miksi juuri kaikkein kiusallisimpaan aikaan.]

Taksikuskilta sai pyynnöstä käsinkirjoitetun kuitin.

Ehdin hätäisesti havaita, että rautatieasema oli suuri. Se avattiin viimein viime kesän MM-kisojen yhteydessä. Jossain sitä väitettiin Euroopan suurimmaksi, jossain toiseksi suurimmaksi, mutta yhtä kaikki se on ylimitoitettu ja suunnitelmat perustuvat yhdistymisen aikaisiin oletuksiin, joissa Berliini olisi kasvanut huomattavasti nopeammin kuin oikeasti tapahtui.

Emme ehtineet ostaa lippuja automaatista vaan kapusimme ICE-junaan. Ne matkaavat reilua 200 km/h:n vauhtia ja ovat olemukseltaan tyylikkäämpiä kuin kovin muoviset pendolinot. Pidän aulatilojen puuverhoilusta, kattoon upotetuista pistevalaisimista ja siitä, kuinka vaunujen välissä ei ole epämääräistä äänekästä tilaa, vaan yhteys vaunusta toiseen on käytännössä saumaton.

junan aula

40 euron hinta tunnin matkan päässä sijaitsevaan Leipzigiin oli sentään silkkaa rosvousta.

Leipzigin rautatieasema on hulppea sekin. Se on luonteeltaan päätepysäkkimäinen, ja rinnakkaisia raiteita on kolmattakymmentä. Pinnat olivat kunnossa ja vaikutti, että asema olisi kunnostettu isolla rahalla yhdistymisen jälkeen.

leipzigin rautatieasema

Löysimme dönerpaikan kävelemällä ulko-ovesta eteenpäin noin 300 metriä. Hinta oli 2,50 ja maku totutun oiva.

leipzigin keskustaa 2

Matka hostellillemme ei mennyt aivan yhtä mallikkaasti. Olin epähuomiossa määrittänyt väärän kohteen googlekartan määränpääksi, joten ei ihmekään, ettei seudulta mitään löytynyt. [Taustalla se, ettei työpaikan vierailija-WLAN ollut taaskaan toiminut, joten en saanut karttaa omalle koneelleni. Työkoneen Firefox taas kaatui aina, kun kartaa yritti tulostaa. Viimein IE:hen ärsyynnyksissäni siirryttyäni olin sitten laittanut osoiteen väärin.] Katunumeron esiin kaivettuani paikka lopulta löytyi. Vastaanottoa siellä ei ollut, vaan omistaja asui itse jossain kerroksessa ja lupasi ottaa maksun vastaan aamulla. Kahvia sai keittää talon pavuista ilmaiseksi.

Meluisaakin siellä oli, vaikka kerros oli korkealla. Kaikki kaupungin paremmat majapaikat oli varattu samaan aikaan pidettyjen valtaisien Games Convention -messujen vuoksi. Kävijämäärät kasvavat huimasti vuosi vuodelta, mikä on sikäli hupsua, että minusta pelaaminen tuntuu tietenkin kovin passé-puuhalta. En ole jaksanut keskittyä moiseen vuosikausiin.

Jotkut sanovat, miksi pelata, kun voisi blogatakin. Itse huomaan pohtivani yhä useammin, miksi blogata, kun voi olla blogaamattakin. Niin sitä teolllisesta yhteiskunnastakin siirryttiin jälkiteolliseen aikaan. Jos ei IBM:kän enää tee tietokoneita, miksi minäkään blogitekstejä. No, jos blogaamista ei jälkiblogistinen aika seuraakaan, niin seuraisi nyt edes järkiblogistinen.

{Taas sitä on katsottu listoja ja ymmärretty, että maailmassa myyvät vain seksi ja neuleet.}

Tämä kun ei ole päiväkirja, siirrytään iltaan, jolloin matkasimme Bitterfeldin kautta Dessau-nimiseen 77 000 asukkaan kaupunkiin, sillä edellisyön majapaikassamme ei enää sijaa ollut. [Nyt sitten huomasin Wikipediasta, ettei kaupunkia ole ollut olemassa sitten heinäkuun alun.]

Wikipediassa kerrotaan Bauhausista. Minun silmääni pisti ensimmäisenä kaupungin häkellyttävä rumuus. Ilmeisesti tänne ei ole vielä ehditty kaataa rahaa niin kuin Leipzigiin.

Rautatieasema sentään on omalla tavallaan viehättävä.

dessaun rautatieasema

Ympäristöstä en sanoisi samaa.

dessaun aseman ympäristöä


Yksi parvekerukka yrittää piristää vaikutelmaa.

ilonpilkahdus

Tämänkin rakennuksen on joku suunnitellut. [Niin on toisaalta myspace-sivutkin.]

dessauta


Vanhat tutut kampanjat [en ehdi penkoa arkistoja nyt] ovat yhä käynnissä.

kampanja jatkuu

Weniger ist mehr tarkoittaa vähemmän on enemmän. Tässä sanotaan rimmaavasti, että vähemmän on tyhjä.

vähemmän on tyhjä

Lopulta hämärän jo laskeuduttua kännykkäkameraepäyhteensopivaksi löysimme kauniin kävelykatukeskustan raatihuoneen ympäristöstä. Katuun upotetut valot toivat mieleen Aachenin, ja terassien puheensorina oli tyystin toisesta maailmasta kuin autiokadut muutaman korttelin päässä.

dessaun kävelykeskustaa

dessaun kävelykeskustaa

Istuimme kapakassa katsomassa, kuinka Saksa voitti Englannin 2-1, ja mieleeni palasivat lämpimät hetket viime kesältä. Voi kuinka minun täytyykin palata tuonne kaikkialle.

Puoliajalla juoksin dönerkojulle, joka suljettiin jo kymmeneltä. Omistaja kyseli, mitä oikein teen ottaessani tätä valokuvaa.



Selitin, että suomalainen kebap on kovin kurjaa ja halusin ottaa talteen täkäläisen tavarantoimittajan nimen. Hän suhtautui ymmärtäväisesti ja uteli, mahtaako Suomi kuulua Eurooppaan. Myöntelin, että vähän, niinku, ja hän sanoi, että kyllä tuo yhtiö toimittaa lihaa Itävaltaan ja Espanjaankin, joten miksei sitten Suomeen.

Joimme yhteensä kuusi olutta, ja maksoimme kymmenen euroa. Pitää tosin muistaa, että olut tarjoiltiin pöytään ja se oli hyvää.

Seuraavan aamun junayhteys ei mennyt aivan niin kuin piti. Junailija pani meidät maksamaan lisämaksua, sillä vuoro oli Intercity. Automaatti ei ollut kyllin älykäs tätä huomioidakseen. Emme vaihtaneet Bitterfeldissä tällä kertaa vaan uskoimme bahn.de:n ohjetta jatkaa Halleen asti ja vaihtaa siellä. Mainittua junayhteyttä ei lopulta ollutkaan olemassa, ja päädyimme odottelemaan asemalla ylimääräiset 40 minuuttia. Hieno asema sekin oli.

Ostin annoksen tuoreita hedelmiä. Moisia soisi näkevänsä Suomessakin. Kilohinta samaa luokkaa karkin kanssa.

välipalaa

Päivällä puhutti muun muassa [varsin monen muun, voisi lisätä] tämä tupakka-automaatti, joka tarkisti ostajan iän viisaasti pankkikortista. Tyhmästi sittenkin ainoastaan saksalaisesta pankkikortista..

tupakkaa saksalaisille

Illaksi siirryimme Berliiniin, sillä lento lähti vasta aamulla. Hotellimme oli Alexanderplatzilla sijaitseva Park Inn, ja tunsin lievää paikallisylpeyttä sanoessani HBF:llä, ettei ole mitään järkeä ottaa taksia, kun määränpää on vain parin S-Bahn-pysäkinvälin päässä. Raide löytyi, juna tuli saman tien, ja kohta olimme perillä.

Viime käynnilläni Alexanderplatzin reunan Galleria Kaufhof oli vielä rakenteilla. Nyt se oli valmis kaikessa valtavuudessaan ja loppuviikosta auki kymmeneen saakka. Saksankin isojen liikkeiden aukioloajat järkiperäistyvät kovaa vauhtia.

kaufhof

Saturnista ostin Euroviisujen hattuherra Ciceron alennetun levyn, toinen matkalainen tarjousdigikameran, jolla onnistuin ottamaan muutaman kuvan hotellin yläkerran maisematerassilta. Se maksoi kolme euroa, kun TV-torni olisi maksanut kaiketi kahdeksan, ja tarjosi mataluutensa lisäksi näkymän vain yhteen suuntaan. Lisäksi paikalla oli kaikesta rutisevia juopuneita keski-ikäisiä suomalaisnaisia.

berliiniä 2

Aamupäivällä matka lentokentälle oli ruuhkaisampi, aikaa kului jotakuinkin 35 minuuttia. Tegelin kenttä on sikäli mielenkiintoinen, että check in -pisteet ovat turvatarkastuksen porttien yhteydessä. Näin kävelymatka minumoituu ja eksyminen vaikeutuu. Myös matkatavarahihnat ovat porttikohtaiset, ja kävelymatka tuubista ulko-ovelle mitataan kymmenissä metreissä. Haittapuolena myymälätilat turvatarkastuksen jälkeen ovat porttikohtaisia,mikä tarkoittaa yhtä suppeaa hyllyä, josta tehdä ostoksensa.

Kenties Tegelin kenttä edustaa suunnittelultaan aikaa, jolloin lentokenttien pääfunktio oli vielä saattaa matkustajat sujuvasti lentokoneeseen, sillä tuollaiseen ratkaisu tuntuu briljantilta.


***

Olen jälleen lukenut sen verran typerää itsekehua eri puolilta internetiä, että kehtaanpa sanoa vielä, että hetkittäin olin varsin tyytyväinen siihen, että osaan saksaa ja tiedän, kuinka hommat pääpiirteissään toimivat.

Ai niin, minua huvitti hiljattain, kun joku oli korjannut kirjoitusvirheiden perkauksen nimissä itse-sanan muotoon allekirjoittanut. Aivan kuin olisi olemassa yhtään syytä käyttää moista typerää sanaa. Samaa julkaisua itse allekirjoittaneena toimittaessani päinvastoin stilisoin pois joka ainoan allekirjoittanut-sanan. Oh well.

4 on viitsinyt kommentoida:

Lisää tämmöisiä matkarapoja!

(mua ovat nuo kondomivihannes-mainokset alkaneet jo todella nyrpiä. Koska ne loppuu?)

8/27/2007 11:28:00 ip.  

Tegelin kenttäkonstruktio saattaa toimia jos kaikki sujuu tarkalleen oikein (kuten DDR:ssä) eli ihmiset ovat kentällä oikeaan aikaan kun edellinen lento on jo ehtinyt lähteä ja mitään häiriöitä esimerkiksi tietotekniikassa tai säässä ei ole.

Jos taas satut saapumaan kentälle hiukan etuajassa tai portilla edellä oleva AlItalia tai SloboAir on myöhässä, et voi tsekata sisään mistään muualtakaan eli yrität löytää jostain sopivan paikan odotella omaa lentoasi -- väistelen ensin kaikkien muiden tiskien jonoja.

Jos tekniikka pettää (yleistä Tegelissä) tai säät ovat hiukan vaikeammat, koko kentästä muodostuu melkoinen kaaos.

Uusi kenttä on jo onneksi tulossa..

8/28/2007 09:11:00 ap.  

Kata, toistaiseksi raportit vaativat lisää tämmöisiä matkoja, mutta we're workin' on it.

Anis, Tegelhän sijaitsee lännessä. DDR:n asema oli Schönefeld, joka laajennetaan uudeksi kentäksi, kuten sanoit. Wikipedian mukaan sen pitäisi aloittaa jo 2011 ja sulkea saman tien muut asemat, mutta taksikuski arveli, että Tegel jäisi yhä käyttöön, ja mikä minä olen kyseenalaistamaan taksikuskien tietämystä.

Wikipediassa kerrottiin myös, että Tegeliä käytetään nykyään ylikapasiteetilla, joten ongelmilta tuskin vältytään.

8/28/2007 09:34:00 ap.  

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

8/28/2007 07:06:00 ip.  

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds