CopyWriter

No vara-PA tässä heipä hei [ja eipä ei, heh heh]. Niin, enhän minä tietenkään ole yhtä mainio kuin oikea PA [Eikä sinulla ole yhtä hyvää takarivin kommentaattoria.], mutta olenhan minä myös aika lailla halvempi.

Tuo oikea PA:han on tehnyt töitä koko ikänsä päästäkseen siihen, missä nyt on ja on todellisuudessa älyttömän fiksu, tietää kaikenlaista ja osaa vielä laittaa sanansa niin, että niitä on mukava lukea. Mutta toisaalta, eipä aito PA-teksti ihan ilmaiseksi irtoakaan.

PA:llla olisi varmasti terävämpiä, tuoreempia ja sujuvasanaisempia juttuja kuin minulla, mutta olenpa minäkin sentään joltisesti harjoitellut jäljittelemään näitä PA:n ajoin yhtäältä vanhakantaisia, toisaalta just kewl3i sanavalintoja ja pikkunäppärää nokkeluutta.

***

Noniin, jätkät, varmaan arvasitte, että kyseessä on meemi, jolla halutaan herättää keskustelua siitä, onko oikein kopioida alkuperäisiä juttuja, laittaa ne omaan pakettiin ja myydä eteenpäin alkuperäistä halvemmalla. Esimerkiksi kauppojen private label -merkit, kuten Pirkka ja Rainbow, ovat usein samojen yhtiöiden valmistamia kuin omilla brändeillaan kaupatut tuotteet.

Kun tänään käyt kaupassa, voit miettiä, mitä kaupan merkkien lisääntyminen alkuperäisten laadukkaiden brändien kustannuksella tarkoittaa suomalaiselle mainosteollisuudelle. Kun tuotteita myydään tuotteina itsinään, säästetään brändinrakentamiseen perinteisesti käytetyt varat. Tämä kaikki on pois tyylikästä mielikuvamainontaa janoavilta kuluttajilta.

Lisäksi moinen tuo pahaiset pikkufirmat, joilla ei ole varaa suurempien yhtiöiden mainosbudjetteihin, samalle viivalle kauppaketjujen tarjouskilpailussa ja saattaa jopa tarjota näiden tuotteille uskottavuutta, jota olisi muuten vaikea saavuttaa.

Blogiskenessä hieman vastaava ilmiö voisi olla, jos blogeja ei arvostettaisikaan niiden kirjoittajien myyttisen maineen, sisäpiirileikin ja leiskan tyylikkyyden mukaan, vaan oleellisena pidettäisiin, kuka kirjoittaa hyviä juttuja. Ymmärrät varmasti, että tämä ei ole oikein.


***

Mutta joo, nyt täytyy sanoa ihan omasta puolestani, että vähän sama. Kyllähän kopio on sentään halpa ja edullinen. Vai mitä itse ajattelet?

Tämän kampanjan toteutti marginointitoimisto Blog Helsinki.

3 on viitsinyt kommentoida:

Jokaisella on oikeus ajaa asiaansa. Bobilaiset ovat viisaudessaan, tai ainakin oveluudessaan päättäneet vääntää kohinaa private label ilmiöstä.

Itse näkisin asian niin, että kuluttajat ottavat asiaan parhaiten kantaa kukkaroillaan. Jos kopio on järkevämpi hankinta kuin alkuperäinen, niin mikä estää ostamasta. Jos taas "aidosti" brandatty on more value for the money, niin siitä vaan...

Talk is cheap. Tai sitten ei.

12/29/2005 10:18:00 ap.  

Argh. Nyt tuli sinun takiasi klikattua linkkiä ja mainostaja sai haluamansa huomion.

Medialukutaitoisena olinkin arvellut, että Bob taas asialla.

12/29/2005 10:16:00 ip.  

Toisaalta, nyt saa blogaaja haluamansa huomion, kun tutkivat lokejaan.

Eipä sillä, tuskin pärjään Iltalehden bännerille tai Schizo-Jannelle, jonka kommenteissa asiaa on puitu enemmänkin.

Via

12/29/2005 10:40:00 ip.  

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds