Kampittelua

[poistin alkukappaleen, kun en enää toisella lukemalla ymmärtänyt, mitä yritin sillä sanoa]

Tässäpä jälleen kaikille Linkoa seuraamattomille. En ollutkaan nauranut vesissä silmin millekään Antti Tuisku -läpälle sitten kevään 2004 [ah, aikoja].

Kaikki Aku Ankka -tarinat päättyvät tunnetusti siihen, että siskonpojat makaavat mahallaan maassa ja takovat lattiaa nyrkein naurunhekotustaan tehostaakseen. Minä luulin aina, että kyse on vain kapitalistien hapatuksesta ja juutalaisten salaliitosta, kunnes itse koin vastaavan tunteen. Minä olen todella lukenut hauskaa tekstiä keskellä yötä ja kokenut pakottavaa tarvetta hakata kirjoituspöytääni nyrkillä.

En sentään omallani, mutta kuitenkin.

Kaikkialla vellova keskustelu Kampin kauppakeskuksen uudesta kamppiksesta [jonka sanan voisi puolestani polttaa samalla roviolla kuin paitulin ja vaikka pompannapin] vaatii minuakin osallistumaan. Kaikessa hiljaisuudessa keskukselle on menty keksimään logo: punainen ympyrä, joka tuo mieleen Pikkolo-myymälöiden pilottiversion oranssin logon [, jollaista voi ihailla mm. Lauttasaaressa]. Sekä Blaupunktin logon punaiseksi modatun version. Ynnä Japanin lipun.

Liisankadun Pikkolohan ei kuulu tuohon myymälöiden ensiaaltoon, joten logo on tavallisen tylsä K-kirjain ja fontti samaa palkkikamaa kuin Citymarketilla.

Valitettavasti Kampin logoa ei tunnu löytyvän mistään päin Internetiä, joten on tyytyminen jokunen viikko sitten näppäämääni surkeaan kännykkäkuvaan. Se on siinä keskellä.

kampin logo

Punainen ympyrä on sinänsä ihan jees. On toisaalta suorastaan vaikeaa epäonnistua punaisen ympyrän toteuttamisessa. Pahimmassa tapauksessa ihmiset kutsuvat ympyrää palloksi, mutta sekin on kai vain luonnollista [maapallo, kaikenlaista]. Mutta kenen idea oli valita logotyypiksi mahdollisimman Comic Sans -vaikutteinen kirjasin? Ja kuka hölmö hyväksyi idean.

Ajattelin jossain vaiheessa, että logosta olisi pitänyt järjestaa yleisöäänestys, mutta tiedetäänhän se, mitä tapahtuu, kun kansa päästetään päättämään asioista. Tyrmistyttävää, että asiantuntijaraatikin sortuu moiseen.

Ei minua tietenkään liiemmin innosta mainoskampanjakaan. Ovat sotkeneet vanhoihin mainoslauseisiin oman nimensä mukaan. Kamppi, sitä kissa ostaisi tai Ei taida tyttö tietää, että seinän takana olisi Kamppia tarjolla [sori, ei kuvia näistäkään, oletin, että netistä olisi löytynyt].

Jälkimmäinen on minulle kyllä aivan uusi kiertoilmaus. Voin jo sieluni silmin nähdä, kuinka Milla B. kertoo, että Riku ahtoi Kamppinsa minun Kampin monttuuni.

Äh, eipä tarvitse epäillä, että ainakaan minä kirjoittaisin tuota blogia.

Muistelen kaiholla aikoja, jolloin kauppakeskuksille keksittiin ihan uusia mainoslauseita. Niin kuin vaikka tämä legenda, joka osoittaa poikkeuksellista kontekstin ymmärrystä. Minä en tunnetusti enää mitään muuta ajattelekaan kuin konteksteja.

ajajatar

Sen suuntaista nokkeluutta, jonka voisi olettaa raivostuttavan ihmisiä. Elleivät olisi niin sanasokeita, etteivät edes huomaa lauseen vitsiä. Tai Forumin Joko me ollaan Forumissa -mainokset. Tai Itiksen epäkeskot fillarinrenkaat.

Tai Ison omenan pieni kaupunki -mainokset. Ei, unohtakaa ne. Jos mahdollista.

Ainakaan toistaiseksi vastaani ei ole myöskään tullut mukaelmaa yhdestä kaikkien aikojen hienoimmasta mainoslauseesta. Enkä välttämättä haluaisi sellaista nähdäkään.

think

Mainoksista huolimatta minä olen kovin innoissani jonossa täällä uuden keskuksen ovella. Suuriin avajaisiin ei ole enää kuin jokunen päivä. Missasin aikoinaan Itäkeskuksen avajaiset enkä halua päästää virhettä toistumaan. Ilmeisesti ovat hyvin aikataulussa, sillä väelle pitää keksiä tekemistä väkisin.

Nytkin Kekkosenkadun kulmassa Kellopeli Lifestyle Clinicin [tuo on jotain niin hurmaavaa] vastapäinen jalkakäytävän pätkä on suljettu parinkymmenen metrin matkalta puomein ja lippunauhoin. Sen lisäksi paikalla on neljä neonliivistä ihmistä vahtimassa, ettei kukaan vain kävele väärällä puolen katua. Melkein ylettäisivät ottamaan toisiaan kädestä kiinni, jos haluaisivat, mutta kukapa meistä nyt sellaista.

[anteeksi, Mitvit, sorruin jälleen triviaaliin otsikkoon]

8 on viitsinyt kommentoida:

Kampinjakommentointia.

5/30/2005 01:37:00 ip.  

Kiitos. Mietin kampinja-sanaa, mutta jätin väliin, kun olin jo mennyt laittamaan yhteen sanat Kamppi ja kamppis.

Kuten Marmatuskin näemmä. [en muista tähän hätään, mikä se lehden oikea uskottava lempinimi olikaan.]

5/30/2005 01:47:00 ip.  

Sattuipa somasti, Kampin kampanjan takana on näemmä PHS, jonka H eli Kari Huttunen on vastuussa kehumastani Ajajatar-lainista.

5/30/2005 01:50:00 ip.  

mitä vikaa pallossa on? onhan pallo-kuosikin olemassa. Ympyräkuosi? pallokuosi tosin saattaa myös johtaa siitä, että se saa hoikemmanki ihmisvartalon näyttämään pallolta..

5/30/2005 11:31:00 ip.  

Ei pallossa ole mitään vikaa, jos on kyse pallosta. Ei kuutiossakaan ole mitään vikaa, mutta neliötä on turha kutsua kuutioksi.

Näin määritellen en ole kuunaan nähnyt pallokuosia.

[pitää muuten hankkia jokin toinen tapa hostata kuvia... ei ole hyvä näin.]

5/30/2005 11:40:00 ip.  

Kampin ulkomainokset muuten löytyvät JCDecauxin sivulta. Ja tuo Kamppia tarjolla viittaa vanhaan suklaamainokseen.

5/31/2005 04:52:00 ip.  

Entisenä vantaalaisena vaadin kauppakeskus Jumbon mollaamista välittömästi! Jumbo on paska sana minkään nimeksi.

5/31/2005 05:02:00 ip.  

Kiitos Ilari. Minä etsin vain Kampin ja PHS:n sivuilta.

Olen tuon suklaapatukkamainoksen nähnyt minäkin joskus äidinkielen tunnilla [luultavasti pakollinen opintosuunnitelmaan kirjattu mediakasvatuksen oppitunti].

Jumbo nyt on niin korvessa, etten ole koskaan edes lähtenyt niin kauaksi, joten paha sanoa.

5/31/2005 08:31:00 ip.  

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds