Reittioppaalle

Reittiopas on ehtinyt päivittyä sitten viimenäkemän. Tilapäisversiosta on poistettu lakonsyömät reitit.

Reittiopas on kaiken kaikkiaan yksi harvoista netin palveluista, joka toimii, juuri niinkuin soisi olettaa. Muistan, kuinka aikoinaan bussifirmojen nettisivuilla seikkallessani ja pysäkkikohtaisia aikatauluja peratessani mietin, olisiko se suuri ongelma laittaa kaikki yhteen ja suorittaa haku automaattisesti. Pari kuukautta tämän jälkeen palvelu avattiin. [Yleensä vastaava aika on vähintään pari vuotta...]

Muutama puute tuossa on, lähetin palautettakin jokunen viikko sitten. Pyysin heitä lisäämään karttaikkunaan suoran linkin myös vaihtopaikkoihin samaan tapaan kuin alku- ja loppupisteeseen. Lisäksi kaipailin mahdollisuutta antaa nimiä tallennetuille paikoille. En välttämättä halua muistaa kavereideni osoitteita, mutta heidän nimiään tuskin unohdan. Kolmantena pyysin mahdollisuutta käyttää palvelua kävelyreittien seulontaan. Nythän se onnistuu, jos syöttää ajaksi sopivan kaistaleen aamuyötä. Hieman nurinkurista käyttää bussiopasta kävelykarttana, mutta se on vain seurausta siitä, etteivät muut kartat yleensä toimi kunnolla.

Tietenkin olisi suotavaa, että Reittioppaan kartat tulostuisivat myös Safari-selaimesta. Nykyisellään tulostuvat vain kehykset, itse kuva jää valkoiseksi. Minä en tapaa pahemmin tulostella, joten en tuosta kauheasti kärsi.

Saapa nähdä, tuleeko lakkoa. En varsinaisesti ymmärrä lakkojen toimintaperiaatetta. Lakkoilijat tuskin saavat myötätuntoa suututtamiltaan joukkoliikenteen käyttäjiltä, joiden arki menee sekaisin. Onko ideana saada suuttuneet ihmiset syytämään solvauksiaan bussifirman edustajille? Jotka sitten puolestaan vierittävät syyn kuljettajien niskaan.

En tiedä, kuinka talouspuoli toimii, mutta ymmärtääkseni lakot tulkitaan varsin pitkälle ylipääsemättömiksi esteiksi, eikä kausilippuja näin hyvitetä asiakkaille. Bussiyhtiön ei siis tarvitse maksaa lakkopäiviltä polttoaineita eikä palkkoja – lippurahat [kertalippuja lukuunottamatta] he sen sijaan saavat pitää. Saattaa olla, että yhtiöillä olisi varaa maksaa kuljettajille, että nämä menevät aina välillä sopivasti lakkoon...






0 on viitsinyt kommentoida:

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu

Blogger Template by Blogcrowds